Budgetbeheer
Budgetbeheer biedt je ondersteuning bij de financiële administratie. Wij nemen tijdelijk het beheer van je inkomen en uitgaven op ons om daarmee rust te brengen. Daarvoor brengen we eerst de inkomsten en uitgaven in evenwicht. Ook leren we je weer zelf overzicht in jouw geldzaken te krijgen.

Zelf aan de slag
Sommige geldzorgen kun je zelf oplossen, wanneer je betrouwbare ondersteuning krijgt.
De tools hieronder geven jou gratis ondersteuning. En wat daarin staat, klopt. Dat hebben wij voor jou onderzocht.
Startpunt Geldzaken
Schuldenwijzer
Dat geld voor mij
Wijzer in geldzaken
Hier vind je rekenhulpen en online tools.
Maandbegroting
Maak je eigen maandbegroting in Excel.
Zelfjeschuldenregelen
Geldfit
Huishoudelijke uitgaven
Samen aan de slag
Met jouw schuldhulpverlener overleg je of budgetbeheer iets voor jou is. Kom je bij ons in budgetbeheer? Dan voelt het misschien alsof je de verantwoordelijkheden uit handen geeft. Dat is niet zo: jij bent altijd zelf verantwoordelijk. Jouw budgetbeheerder helpt je om overzicht te krijgen en te houden. Daarvoor is het belangrijk om goed samen te werken. Wij verzorgen de betalingen en jij neemt verantwoordelijkheid voor:
- Jouw inkomsten (bijvoorbeeld loonbriefjes op tijd inleveren als je bij een uitzendbureau werkt, jouw budgetbeheerder informeren als inkomsten niet op tijd zijn binnengekomen)
- Jouw uitgaven (bijvoorbeeld als jouw uitgaven hoger zijn dan jouw inkomsten. Dan moet jij zelf kiezen waarop je wilt bezuinigen, zelf abonnementen opzeggen etc.)
- Het nakomen van afspraken
Zo werken wij
Jouw schuldhulpverlener koppelt je aan een budgetbeheerder. Met hem of haar ga je aan de slag met een budgetplan.
Belangrijk: neem naar de eerste afspraak in ieder geval de volgende dingen mee:
- ID
- Bankapp (met toegangscodes!)
- DigiD
Kies jij voor budgetbeheer? Dan maak je een afspraak voor een intakegesprek met jouw budgetconsulent en een budgetbeheerder.
In dit gesprek bespreken jullie jouw budgetplan en de verwachtingen die je over en weer van elkaar mag hebben. Als de budgetbeheerder en jij het eens worden, ondertekenen jullie een overeenkomst voor budgetbeheer. Ook onderteken jij machtigingen zodat jouw inkomsten rechtstreeks naar MDF gaan.
Van jouw inkomsten betaalt de budgetbeheerder jouw vaste lasten. Hij of zij reserveert ook geld voor de uitgaven die jullie hebben afgesproken in het budgetplan. De budgetbeheerder maakt leefgeld naar jou over voor dagelijkse uitgaven. Jij houdt altijd zeggenschap over jouw geld. Budgetbeheer is voor jou kosteloos, omdat de gemeente MDF betaalt voor dit werk.
Wat mag jij van budgetbeheer verwachten?
Als we met elkaar in zee gaan, dan mag je het volgende van ons verwachten:
Ondersteuning
De budgetbeheerder doet er alles aan om jouw financiële situatie voor jou zo overzichtelijk mogelijk te maken en het beheer van het geld goed te doen. Je ontvangt iedere maand een afschrift van jouw rekening bij MDF.
Helpen door te begrenzen
Soms is het moeilijk kiezen waaraan je geld uit te geven. Je kan en mag namelijk niet rood staan op je rekening bij MDF. Wij helpen je bij het maken van deze keuzes.
Advisering
Bij ieder traject budgetbeheer zoeken we naar mogelijkheden om je weer zelf je financiën te leren beheren. We blijven hiervoor met je in gesprek, geef ook gerust zelf aan als je hierover wilt weten wat er mogelijk is. Er zijn verschillende mogelijkheden voor.
Sinds 2024 begeleiden we je richting het zelf doen door gebruik te maken van het systeem Plinkr. Dat systeem is een digitale tool waarmee je financiële vaardigheden aanleert. Daarnaast krijg je tijdens het Plinkr-traject begeleiding van een deskundige coach binnen MDF. Dat is iemand anders dan je budgetbeheerder.
Heb jij onze hulp nodig?
Bel ons: 0320 211 700 of stuur ons een e-mail.